Chat with us, powered by LiveChat Skip to main content

zappi

De zappi v2.1 tilt het concept van opladen naar een geheel nieuw niveau door middel van efficiënt laden, terwijl het tegelijkertijd je energiebeheer in de gaten houdt. Deze geavanceerde laadpaal biedt je niet alleen een eenvoudige manier om je elektrische auto op te laden, maar ook een duidelijk overzicht van hoe je met energie omgaat.

Wat zappi v2.1 nog krachtiger maakt, is het vermogen om te laden op dynamische tarieven die aansluiten bij je dynamische energiecontract. Dit betekent dat je kunt profiteren van voordelige tarieven wanneer de energievraag laag is, wat zorgt voor slim en kostenbesparend laden.

Wat ook handig is, is dat je geen laadpas meer nodig hebt om het laden te starten. In plaats daarvan kun je eenvoudigweg een pincode gebruiken om automatisch af te rekenen. Dit maakt het proces niet alleen efficiënter, maar ook veiliger.

En het wordt nog beter: niet alleen bedrijven, maar ook particulieren kunnen gebruik maken van de zappi v2.1 voor zakelijk opladen. Dit zorgt voor flexibiliteit en gemak, ongeacht je situatie.

Of je nu een voertuig hebt met 1-fase, 2-fase of 3-fase capaciteit, de zappi is helemaal geschikt. Deze slimme laadpaal past zich aan aan de behoeften van je auto, waardoor je altijd de optimale laadsnelheid krijgt.

Veelgestelde vragen

Hoe snel kan ik mijn elektrische auto opladen?

Hoe snel je je elektrische auto kunt opladen hangt af van een paar factoren: het type oplaadpunt dat je gebruikt, de capaciteit van de oplader in je auto en de huidige batterijstatus van je auto.

Laten we het even wat meer in detail bekijken:

  1. Type Oplaadpunt:
    • Normaal Stopcontact (1-fase, 230V): Dit is meestal de langzaamste optie. Het kan enkele uren tot zelfs meer dan een dag duren om je auto volledig op te laden, afhankelijk van de batterijgrootte van je auto.
    • Laadpaal (3-fase, 400V): Dit is veel sneller dan een stopcontact. Afhankelijk van de capaciteit van de laadpaal en je auto, kan het enkele uren tot ongeveer een halve dag duren om volledig op te laden.
    • Snel-Laadstation: Deze zijn te vinden op bepaalde openbare locaties. Ze kunnen je auto in ongeveer 30 minuten tot 1 uur voor 80% opladen, maar het opladen kan langzamer gaan als de batterij bijna vol is om de batterij te beschermen.
  2. Auto’s en Laadcapaciteit: Elektrische auto’s hebben verschillende batterijgroottes en laadcapaciteiten. Sommige auto’s kunnen sneller laden dan andere, zelfs bij hetzelfde type oplaadpunt.
  3. Batterijstatus: Het duurt langer om een bijna lege batterij volledig op te laden dan een batterij die al gedeeltelijk vol is.

Kortom, als je je auto snel wilt opladen, zijn laadpalen met een hogere capaciteit je beste keuze. Snel-laadstations kunnen handig zijn voor onderweg, maar het frequente gebruik ervan kan de levensduur van je batterij beïnvloeden. Onthoud dat de technologie voortdurend evolueert, dus de laadtijden kunnen in de toekomst ook nog verder verbeteren!

Wat is het verschil tussen 1-fase en 3-fase laden?

  • 1-Fase Laden: Dit is vergelijkbaar met het standaard elektriciteitsnet in veel huizen. Hierbij wordt de elektrische stroom in één enkele golf geleverd. Dit type laden wordt vaak gebruikt bij gewone stopcontacten en oudere laadpalen. Het is over het algemeen langzamer dan 3-fase laden, wat betekent dat het meer tijd kost om je auto volledig op te laden.
  • 3-Fase Laden: Dit is een geavanceerdere manier van laden waarbij de elektrische stroom in drie golven wordt geleverd, met verschillende fases. Dit zorgt voor een efficiëntere en snellere stroomtoevoer naar je auto. Nieuwere laadpalen en installaties ondersteunen vaak 3-fase laden. Het voordeel hiervan is dat het je auto sneller kan opladen, waardoor je in minder tijd meer bereik krijgt.

In een notendop kun je 3-fase laden beschouwen als een soort snelweg voor elektriciteit, terwijl 1-fase laden meer lijkt op een landweg. Als je de mogelijkheid hebt om 3-fase laden te gebruiken, is dat meestal gunstiger omdat het aanzienlijk sneller is dan 1-fase laden. Het kan echter afhangen van de capaciteit van je auto en het vermogen van de laadpaal die je gebruikt.

Onthoud dat het altijd goed is om te controleren welk type laden je auto ondersteunt en welk type laadpalen beschikbaar zijn op de plaatsen waar je vaak je auto oplaadt.

Is het mogelijk om mijn elektrische auto op te laden via een normaal stopcontact?

Ja, dat kan. Houd wel rekening met het volgende:

  1. Laadsnelheid: Een normaal stopcontact levert doorgaans 1-fase wisselstroom (230V) en heeft beperkte laadcapaciteit. Hierdoor is het opladen langzamer in vergelijking met andere laadopties, zoals laadpalen of snellaadstations.
  2. Tijd: Afhankelijk van de batterijcapaciteit van je auto kan het enkele uren tot zelfs meer dan een dag duren om je auto volledig op te laden via een normaal stopcontact.
  3. Veiligheid: Sommige elektrische auto’s hebben een interne lader die geschikt is voor het opladen via een normaal stopcontact. Het is echter belangrijk om de specificaties van je auto te controleren en ervoor te zorgen dat het opladen via een normaal stopcontact veilig is.

Mijn zappi geeft een storing, wat nu?

Voor probleemoplossing

 

Symptoom

 

Oorzaak

 

Oplossing

 

Display is leeg

 

– Er staat geen stroom op het apparaat

 

– Controleer op juiste voedingsspanning

op de voedingsschroefklemmen(220 – 260V AC)

 

In de ECO+ modus start het laden niet, het

display toont altijd ‘Wachten op overschot’

en het exportvermogen is 0W

 

–  Net Sensor verkeerd geïnstalleerd

– Defecte rastersensor

– Geen signaal van harvi (mits in gebruik)

– Controleer of de Net CT-sensor is
aangesloten op CT1- of CT2-terminals van de
zappi of een CT-ingang op de harvi
– Controleer of de Net CT-sensor op de juiste

kabel is geïnstalleerd (zie Installatie van CT-
sensor pagina 35)

– Controleer de weerstand van de sensor –
deze moet ongeveer 200 Ώ zijn als deze niet
is aangesloten (verwijder de sensor van de
kabel voordat u de weerstand test)
– Als u harvi gebruikt, controleer dan of de

CT-ingang is ingesteld op Net in de harvi-
instellingen (onder Gelinkte Apparaten in het

zappi-menu)

 

In de ECO+ modus start het laden niet, het

display toont altijd ‘Wachten op overschot’,

maar het exportvermogen wordt correct weergegeven

 

 

Exportmarge te hoog ingesteld

Controleer de instelling Exportmarge

(standaard is 0W)

 

Productie / Generatievermogen is

altijd 0,0 kW of niet aangeduid.

 

Productie / Generatiesensor niet geïnstalleerd.

Installeer productie / generatiesensor en
maak verbinding met CT1- of CT2-ingang
Als er geen Productie / Generation CT is,

kunnen de Productie / Generatie en Huis-
verbruikscijfers op het hoofdscherm worden

verborgen door CT2 Ingang in het menu
Advanced Settings op ‘None’ te zetten (bij 1-
fase zappi)

Bij foutmeldingen

Als één van de onderstaande foutmeldingen opduikt, volg dan de aangegeven stappen. Wanneer het probleem aanhoudt, raden we aan om het gebruik van zappi te stoppen en contact op te nemen met de installateur of de technische ondersteuning in jouw regio.

 

Bericht op het scherm

 

Omschrijving

 

Actie

Aardlekfout !

De interne aardlekbeveiliging is geactiveerd.

Koppel de EV los en houd de ☰ knop ingedrukt
om het apparaat te resetten.

PEN Fout!

De interne beveiliging tegen het verlies van de PEN-geleider op de elektriciteitstoevoer
is geactiveerd.

Koppel de EV los, los de fout op, en houd dan de ☰ knop ingedrukt om het apparaat te resetten.

Overbelast!

De EV vraagt te veel stroom – de uitgang is uitgeschakeld.

Koppel de EV los en houd de ☰ knop ingedrukt
om het apparaat te resetten.

Over Voltage!

zappi heeft gedetecteerd dat de
voedingsspanning te hoog is en

heeft de EV uitgeschakeld om deze te beschermen.

Koppel de EV los, los de fout op, en houd dan
de ☰ knop ingedrukt om het apparaat te
resetten.

Onder Voltage!
zappi heeft gedetecteerd dat de voedingsspanning te laag is en heeft de EV uitgeschakeld om deze te beschermen.
Koppel de EV los, los de fout op, en houd dan
de ☰ knop ingedrukt om het apparaat te
resetten.
Oververhit!

zappi is te heet – de uitgang is uitgeschakeld.

Zorg ervoor dat de zappi goed geventileerd is (bijv. niet bedekt is)
Het opladen wordt hervat zodra het apparaat weer is afgekoeld.
Relais FOUT!
Het hoofdrelais in de zappi heeft een
gelast contact. Het secundaire relais is
open om ervoor te zorgen dat de voeding naar de EV geïsoleerd is.
Koppel de EV los en houd de ☰ knop ingedrukt
om het apparaat te resetten.

Mocht je er nog steeds niet uitkomen bekijk dan het myenergi forum. Of neem contact op met je installateur.

Wat kost een zappi?

Voor een totaalprijs van een zappi inclusief installatie betaal je tussen de 900 en 2000 euro afhankelijk van de installatie.

Zitten er abonnementskosten aan dit laadstation verbonden?

Nee. Er is geen abonnement nodig voor de zappi.

Wat is loadbalancing?

Load balancing zorgt ervoor dat de beschikbare elektriciteit gelijkmatig wordt verdeeld tussen de verschillende laadpalen. Dit is erg belangrijk, want als één laadpaal te veel elektriciteit probeert te trekken, kan dat leiden tot overbelasting en mogelijk storingen in het elektriciteitsnet. Dus, load balancing helpt om ervoor te zorgen dat alle laadpalen samenwerken en hun deel van de elektriciteit op een harmonieuze manier krijgen.

Stel je voor dat je een feestje hebt waarbij je verschillende gasten hebt die allemaal eten willen opscheppen van dezelfde buffettafel. Als iedereen zich netjes aan een rij houdt en een beetje opschept, zal het buffet soepel verlopen en zal er genoeg eten zijn voor iedereen. Maar als één persoon probeert om alles in één keer op te scheppen, dan is er waarschijnlijk niet genoeg eten voor de rest en ontstaat er chaos.

Dus, load balancing bij laadpalen zorgt ervoor dat elke laadpaal een eerlijk deel van de beschikbare elektriciteit krijgt, zodat alle elektrische en hybride auto’s zonder problemen kunnen worden opgeladen. Hierdoor kunnen mensen met een gerust hart hun auto’s opladen zonder zich zorgen te maken over overbelasting van het elektriciteitsnet.

Kan ik de zappi zelf installeren?

Je kunt een zappi mogelijk zelf installeren, maar het is wel veel moeilijker in vergelijking met andere laadstations. Wij raden altijd aan om een zappi te laten installeren door een specialist.

Welke accessoires zijn er voor de zappi?

Harvi vormt een intelligente kleine metgezel voor naast uw zappi of eddi. Het biedt een naadloze communicatie zonder dat je een bedrade CT-klem sensor hoeft te gebruiken. Bij Harvi wordt de CT-klem namelijk direct aangesloten, waardoor zappi of eddi moeiteloos de stroom van het elektriciteitsnet (van je energieleverancier) of de zelf opgewekte stroom (van jouw zonnepanelen of windturbine) kan meten.

Opmerkelijk is dat Harvi geen afzonderlijke stroombron vereist: de opgewekte energie via de magneetspoel van de CT-klem wordt gebruikt om het gemeten stroomsignaal door te geven aan zappi of eddi. Dit heeft als aangenaam gevolg dat er geen extra batterijen of stroomkabels benodigd zijn.

Moet ik een harvi bij mijn zappi nemen?

Nee, een harvi is wel aan te raden om inzicht te krijgen in de net stroom (jouw energieleverancier) of eigen productiestroom (van zonnepanelen of windturbine).

Benieuwd naar de mogelijkheden?